Kismamajóga terhesség alatt

A világ egyik legcsodálatosabb dolga a várandósság, de a vele járó kellemetlenségek-gondolok itt - derékfájásra, kéz és lábzsibbadásra sajnos végig kísérhetik.

A kismama jóga gyakorlásával  a fent említett problémák megelőzhetők továbbá segít a mélyebb kapcsolat kialakításában a kisbabával, kiegyensúlyozottságban.

Készítettem egy interjút két kismamával, akik elmondták saját tapasztalataikat, amit a nem rég indult kismamajóga órákon tapasztaltak. Az órákat, Mevu tartja aki szintén kismama!

20170713_091655.jpg

Adrienn már 10 éve jógázik míg Orsi a várandóssága 20. hetétől kezdett megismerkedni ezzel a mozgásformával.

 

 Adri: Hét (január elejére várom a babát), A kismamajógát kb. 13. héten kezdtem, viszont már kb. 10 éve jógázom, és több típusát is kipróbáltam (hatha, gerincjóga, hot jóga, segédeszközös jóga, ashtanga). Évit a Telenornál ismertem meg és rendszeresen jártam az óráira kb. 1,5 évig.

Pásztor-Czene Orsi: Jelenleg a 34.hetet tapossuk. A kismama jóga órákat a 20. hét környékén kezdtük el, bár a pontos dátumra nem emlékszem.

Miért kezdtétek el a kismama jógát?

ADRI: Már azelőtt is jógáztam, hogy kiderült, hogy babát várok, így egyértelmű volt, hogy folytatni fogom a babavárás alatt is. Emellett több ismerősömtől is hallottam, hogy nagyon hasznos volt nekik, pl. nem vizesedtek, nem fájt a derekuk.

ORSI: Évi említette korábban, hogy tervez ilyen órákat tartani. Én régen jógáztam egy keveset, mert nagyon szeretem ezt a mozgásformát, de sajnos győzött a lustaság és az időhiány, mivel az órák mindig a belvárosban voltak, elég messze tőlem. Így nagyon megörültem, mikor Évi mondta, hogy online is csatlakozhatok, ez a nekem való megoldás. Mivel alapvetően nem vagyok egy mozgékony típus, nem sportolok rendszeresen (sőt, szinte sehogy sem), és ráadásul ülő munkát végzek, ezért nagyon nagy szükségem volt rá, hogy valamilyen mozgást beiktassak az életembe a baba miatt. Ki nem hagytam volna a lehetőséget, hogy csatlakozzam Évi óráihoz.

Miből áll egy óra, milyen típusú gyakorlatokra épül?

ADRI: Pár perc elcsendesedés, majd a test minden részének bemelegítése következik, utána pedig ülő, álló és négykézlábon végzett gyakorlatokat végzünk, amelyek főleg a csípő átmozgatását szolgálják, illetve a derék-, hát- és mellizmok erősítését. Végül a szülésre való felkészülésként légzőgyakorlatokat és gátizomtornát végzünk, és rövid relaxációval zárul az óra.

ORSI: Mindig bemelegítéssel kezdünk, majd a különböző testrészek átmozgatásával folytatjuk. A végén pedig jellemzően még egy kis gátizom torna is belefér. A cél sosem az, hogy elfáradjunk, vagy komolyabb erőt fejtsünk ki, hanem hogy átmozgassuk egy kicsit a testünket, lazítsuk az izmainkat, megmozgassuk a vérkeringést. Ezzel fent tudjuk tartani azt a kondíciót, ami kelleni fog a szüléshez.

20170713_083032.jpg

Miben segítenek a betanult gyakorlatsorok, milyen jótékony hatásai vannak?

ADRI: Az átmozgató gyakorlatok főleg azokra a testrészekre irányulnak, amik kismamák esetén fokozottabban terhelődnek a testsúly változása és a súlypont eltolódása miatt: lábak, derék. A szülésre való felkészülést pedig segítik a csípőnyitó és légző gyakorlatok, valamint a gátizomtorna.

ORSI: Ez egy szilárd alap lesz, amire támaszkodhatunk majd a szülőszobán, hiszen ott is pont ezt kell majd alkalmazni. A gyakorlatok segítenek, hogy összpontosítani tudjunk, képesek legyünk figyelni a légzésünkre és a testünk reakcióira. Amellett, hogy a gyakorlatok jólesően nyújtják, lazítják és karban tartják az izmainkat, oldják a problémákat fizikai szinten, a mentális hozadéka is hatalmas. Minél többet próbálunk tényleg befelé figyelni, annál könnyebben tudunk ellazulni és megfejteni, érezni, hogy mit is üzen a testünk.

Hány percet szántok rá egy nap?

ADRI: Amíg dolgoztam, addig kb. heti 1-2 alkalommal 60 percet jógáztam. A 30. héttől már nem dolgozom, azóta próbálok gyakrabban. A célom az lenne, hogy minden nap legalább fél órát jógázzak, de ezt még nem sikerült beépítenem a napi rutinomban, de kb. heti kétszer sikerül beiktatnom 1-1,5 óra jógát.

ORSI: Bevallom, én rettentő lusta vagyok ezen a téren. Engem csak az vesz rá igazán, hogy rászánjam az időm, ha tudom, hogy másokkal együtt „meg kell jelennem” az órán. Így én leginkább csak akkor jógázom, mikor csatlakozom Évi online óráihoz. Persze néha eszembe jut, hogy egy kicsit gyakoroljam a gátizom tornát az ágyban fekve esténként, vagy ha esetleg kicsit stresszesebb, dekoncentráltabb vagyok, akkor a légző gyakorlatokkal igyekszem visszaállítani magam a rendes kerékvágásba. Sokat segít a hétköznapjaimban, hogy ezeket a gyakorlatokat már tudom bármikor alkalmazni.

Segít a szülésre való felkészülésben is? Esetleg van köztetek olyan, aki fél az előtte álló szüléstől vagy a mélyrelaxáció segített ennek a gátnak a feloldásában?

ADRI: Az első gyermekünket várom, így természetesen tartok a szüléstől, de remélem sokat fognak segíteni a kismamajóga gyakorlatok, hogy a testem felkészültebb legyen, illetve a begyakorolt légzések biztosan hasznosak lesznek a fájdalom elviselésében.

ORSI: A korábbi válaszaim alapján úgy gondolom, hogy egyértelmű, hogy igen, nagyon sokat segít a szülésre való felkészülésben. Fizikálisan ugyanúgy, mint mentálisan. A többiek nevében nem tudok nyilatkozni, de a magam részéről egyértelműen érzem, hogy sokkal bátrabban állok hozzá a szüléshez, mert tudom, hogy képes leszek befelé figyelni, és kontrollálni a folyamatot. Persze ehhez kellett némi tájékozódás is, hogy tudjam, mire számítsak a szülőszobán (mivel első babánkat várjuk, nincsenek még tapasztalataim), de ha nem gyakorolnám a jógát rendszeresen, és nem lennék képes a koncentrációra ilyen módon is, akkor sokkal jobban félnék a közeledő dátumtól. Így már néha az is előfordul, hogy várom egy kicsit…

20170713_083733.jpg

 

Ha kedvet kaptál és szeretnél kiegyensúlyozott kismama lenni akkor itt csatlakozhatsz!

 

 

Elérhetőségek jógázni vágyoknak:

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCzqMKKrojmsqxh1roIZgJZQ

Facebook: https://www.facebook.com/Onlinejogaakademia/